zondag 20 februari 2011

De verschillende huidtypes

De verschillende huidtypes

Vroeger heb ik de verkeerde huidverzorgingsproducten gebruikt. Ik dacht namelijk dat ik een vette huid had en gebruikte daarom uitdrogende producten. Omdat ik constant teveel talg verwijderde maakte mijn huid dit steeds te veel aan. Met als resultaat een vette huid met onzuiverheden. Ondertussen weet ik nu dat ik een normale tot gevoelige huid heb. Daarom heb ik mijn producten er op afgestemd en merk ik dat mijn huid rustiger is geworden en niet meer vet aanvoelt. Hierdoor wil ik jullie graag vertellen welke huidtypes er zijn en welke kenmerken daarbij horen.



Normaal huidtype
Iemand met een normale huid heeft de perfecte balans tussen het vocht- en vetgehalte. De huid is soepel, zacht en heeft vaak een egale teint. De poriën zijn zichtbaar maar niet groot. Na een wasbeurt voelt de huid zacht en comfortabel aan. Tegen de middag is de huid nog steeds fris en vertoont geen glans of schrale delen. Meestal heeft deze huid weinig last van acne.

- Geen droge huid en geen vette huid (neus en kin kan iets vetter zijn)
- Zichtbare poriën, maar niet groot
- Na een wasbeurt is de huid comfortabel
- Tegen de middag vertoont de huid geen glans of schrale delen
- Af en toe tot weinig last van acne
- Zachte huid met vaak egale teint


Droog huidtype
Iemand met een droge huid voelt vaak droog en schraal. De huid is filter dun en kan gevoelig reageren op kou, warmte en weersveranderingen. De poriën zijn heel fijn en nauwlijks zichtbaar. Na een wasbeurt voelt de huid erg trekkerig en schraal aan. Tegen de middag vertoont de huid meer schilferachtige en schrale delen. Deze huid heeft weinig tot nooit last acne.

- Droge huid
- De huid is dun en kan gevoelig zijn
- Fijne poriën
- Na een wasbeurt voelt de huid strak aan
- Tegen de middag vertoont de huid schilferachtige of schrale delen
- Weinig tot nooit last van acne


Gecombineerde huidtype 
Iemand met een gecombineerde huid heeft droge en vettige delen. De wangen zijn vaak droog en de T-zone (voorhoofd, neus en kin) is meestal vet. De poriën op de wangen zijn fijn en op de T-zone meer zichtbaar. Na een wasbeurt voelt de huid op sommige delen droog en zacht aan. Tegen de middag vertoont de huid op de T-zone meer glans. Deze huid heeft enkel last van meeëters of acne op de T-zone.

- Vettige en droge delen (droge wangen en vette T-zone)
- Na wasbeurt voelt de huid deels droog aan en deels zacht
- Tegen de middag vertoond de huid meer glans op de T-zone
- Meeëters of acne enkel op de T-zone


Vet huidtype
Iemand met een vette huid voelt vaak vet aan en heeft last van glans. De huid is dik en kan ruw aanvoelen. De poriën zijn vaak zichtbaar en groot. Na een wasbeurt voelt de huid comfortabel aan. Tegen de middag is de huid meer gaan glanzen. Deze huid heeft vaak last van meeëters of acne. Een voordeel van dit huidtype is dat het minder snel last van rimpels krijgt.

- Vette huid
- De huid is dik en kan ruw aanvoelen
- Grote en zichtbare poriën
- Na een wasbeurt is de huid comfortabel
- Tegen de middag vertoont de huid meer glans
- Vaak last van meeëters of acne


Gevoelig huidtype
Iemand met een gevoelige huid heeft vaak last van irritaties zoals rode vlekken, schilfers of jeuk. Ook reageert de huid snel op kou, warmte en weersveranderingen. De huid is ook vaak dun en heeft fijne poriën. Na een wasbeurt voelt de huid vaak droog soms jeukend aan en kan vlekken/roodheid tonen. Tegen de middag vertoont de huid schilferachtige delen en roodheid kan ook voorkomen. Deze huid heeft af en toe last van meeëters of acne.

- Gevoelige huid
- Irritaties zoals rode vlekken, jeuk, schilfers etc
- Fijne poriën
- Na wasbeurt voelt de huid droog soms jeukend aan
- Tegen de middag vertoont de huid schilferachtige delen
- Rode en vlekkerige huid
- Af en toe last van meeëters of acne
- Gevoelige haarvaatjes (couprose)

2 opmerkingen:

  1. Ik heb een gecombineerde huis, en gebruik nu van Weleda de Iris producten. Die zorgen ervoor dat het meer in balans komt en het werkt perfect! Meestal kon ik na een uur alweer mijn neus en voorhoofd afvegen met een papiertje omdat het zo vet was, nu niet meer. :D

    BeantwoordenVerwijderen